Assalammu'alaikum semua ^.^

Assalammu'alaikum semua ^.^

bismillahirrahmanirrahim

selamat datang di blog-ku, sekedar salah satu wadah untuk meluahkan perasaan dan berbagi beberapa perkara yang diharapkan dapat bermanfaat untuk semua. Tolong tinggalkan komen agar dapat membangun lebih baik lagi. Terima kasih salam hangat^.^

Tuesday, August 24, 2010

ulasan film Sang Pemimpi


Tetralogi laskar pelangi karya Andrea Hirata merupakan salah satu karya anak bangsa Indonesia yang patut dibanggakan. Sangat sarat dengan unsur motivasi dan banyak menceritakan episod serta lika-liku perjuangan dalam kehidupan. Dimulai dari novel pertama yang berjudul Laskar Pelangi, diikuti Sang Pemimpi, Edensor dan terakhir Maryamah Karpov. Bagi para pecinta buku tentunya bukan hal yang sukar untuk melahap sebuah novel apatah lagi jika novel tersebut menarik hingga dapat membuat pembaca ingin terus memenuhi rasa ingin tahunya. Namun demikian tidak semua orang suka membaca, akan sangat sukar menghabiskan walaupun sepotong cerita pendek. Bagi masyarakat yang kurang berminat dalam membaca jangan cemas kerana novel ini sudah digarap dalam bentuk film (untuk setakat ini novel pertama dan kedua).

Latar belakang cerita kebanyakan diambil dari pengalaman pribadi penulis dan rakan-rakannya tentunya terdapat sedikit penambahan dan modifikasi. Novel ini mengisahkan tentang perjuangan anak-anak di Belitong, dekat dengan pulau Sumatera Selatan. Ikal merupakan tokoh utama dalam cerita ini. Ikal dan rakan-rakannya bersekolah di SD (Sekolah Rendah) Muhammadiyah 1, dengan kondisi dan fasiliti sekolah yang kurang mencukupi begitu pula dengan tenaga pengajar yang kurang, akan tetapi hal tersebut tidak menyurutkan keinginan dan semangat mereka untuk bercita-cita tinggi. Dalam film pertama (Laskar pelangi) lebih banyak mengisahkan tentang masa kecil Ikal dan rakan-rakannya.

Di film Sang Pemimpi, novel kedua, banyak mengisahkan tentang masa remaja yang penuh tantangan. Riri Reza sang sutradara film ini mengemas beberapa adegan humor namun bermakna contohnya kenakalan Ikal dan sepupunya ketika upacara bendera atau ulah mereka menonton pawagam yang dilarang oleh pihak sekolah. Masa sekolah rasanya kurang lengkap jika tidak diwarnai dengan rasa suka dan kagum terhadap lawan jenis, kerana pada masa ini selalunya remaja sudah mulai mengenal rasa cinta walaupun kebanyakan belum tahu makna sebenar cinta itu sendiri. Dalam film ini diceritakan kisah percintaan namun khas zaman dulu, gaya melayu yang kental dengan kiasan, pantun, puisi dan lagu. Nilai-nilai persahabatan juga cukup ditonjolkan, seperti adegan ketika Arai membantu Jimbron yang sangat menyukai kuda, agar dapat menunggang kuda walaupun hanya sehari.

Seting cerita memperlihatkan situasi pada zaman dulu, seperti dari keadaan seharian penduduk Belitong dan Mangar penggunaan bahasa melayu, gaya berpakaian, gaya bercinta, serta keakraban jalinan persahabatan yang tulus dan bermakna. Watak Ikal, Arai dan Jimbron menunjukkan gejolak remaja yang berwarna, penuh rasa ingin tahu, kenakalan khas remaja, berpetualang dan berusaha mencari identiti diri di masa sekolah menengah serta berjuang menggapai mimpi-mimpi. Pengetua sekolah yang keras dan sangat disiplin cukup mewarnai corak film ini, begitu pula dengan guru Bahasa Indonesia Julian Balia yang menjadi guru kesayangan para murid kerana penuh semangat dan motivasi. Tidak ketinggalan sosok ayah Ikal yang sederhana namun bersahaja.

Ikal dan Arai merupakan anak pandai di Sekolah Menengah Negeri Mangar tersebut, mereka bermimpi untuk dapat menyambung kuliah di Jakarta dan seterusnya ke Paris, dengan semangat dan usaha yang gigih mereka berjuang, kerikil-kerikil tajam mewarnai perjalanan mereka, akankah mereka mampun mencapai mimpi mereka? Saksikan secara langsung Sang Pemimpi, dijamin insya Allah tidak rugi setidaknya selepas menonton setiap babak perjuangan dalam film juga banyak terdapat kata-kata inspiratif yang dapat menaikkan motivasi anda.

1 comment:

  1. Salam,,di sini Jan nak bagitau yang sekarang ini Jan tidak lagi menggunakan norizzanni@blogspot..com.my sebaliknya jan menggunakan izzannie90@blogspot.com.my.Kawan-kawan dan Cikgu Nasrol boleh menaip terus kat http://izzannie90@blogspot.com.my (BAHASA LAMBANG JIWA ANAK BANGSA).Jan nak minta maaf atas sebarang kesulitan kerana Jan ada masalah dengan blog lama.Diharap cikgu dan rakan-rakan sekalian akan membantu Jan dalam usaha kita menambah ilmu bersama-sama..sekian..

    ReplyDelete